Tuesday 29 January 2013

Het prinsesje

Het meisje draait rond in haar roze jurkje. Haar jurk zwiert om haar heen en haar mooie lakschoentjes glimmen. Haar blonde haartjes glanzen in de zon. Ze schaterlacht. Haar vader kijkt trots. Haar moeder zit even verderop met haar twee zusjes. 'Kijk eens papa', lacht het meisje, 'Ik ben een prinsesje!' De vader lacht en knikt. Hij tilt haar op, hoog boven zijn hoofd. 'Jazeker, zegt hij en geeft haar een zoen op haar glanzende blonde haren. 'Jij bent mijn prinsesje.' 'Ja', zegt het meisje. 'En dan ben jij mijn prins, hè papa?' De vader lacht nog harder, zijn hoofd achterover van plezier. Hij zet het meisje weer neer en ze huppelt weg, luid zingend: 'Ik ben een prinsesje, ik ben een prinsesje.' De moeder staat op en gaat naast de vader staan.
'Heb je iets tegen haar gezegd?' vraagt ze hem. Hij schudt zijn hoofd, zijn ogen staan bezorgd. 'Nee, laat haar maar', zucht hij.
Het meisje draait zich om en roept: 'Kijk papa daar is oma! Oma oma, kijk eens naar mijn nieuwe jurk! Ik ben een prinsesje!' Oma glimlacht, geeft het meisje een zoen en zegt: 'Nou dat ben je zeker'. en ze kijkt haar zoon aan.

Een paar jaar later roept de vader het meisje bij zich. 'Ik moet je wat vertellen', zegt hij. Het meisje kijkt hem aan. 'Oma gaat met pensioen.' Het meisje schrikt een beetje. Alles was altijd hetzelfde en nu gaat het veranderen, ze voelt het. De vader vertelt verder: 'Ik ga nu het werk van oma doen, en jij, mijn kleine prinsesje, jij gaat later weer het werk van mij doen, als ik met pensioen ga.' Het meisje denkt na. Er verschijnt een diepe fronsrimpel op haar voorhoofd. Dan zegt ze: 'Pap, wist jij dat toen oma dit werk ging doen, dat jij dat later ook zou moeten gaan doen? En wat vond je daar dan van?'
'Ja dat wist ik,' zegt de vader, 'En heel eerlijk, ik vond het niet altijd even leuk. Soms was ik wel eens boos, en soms wilde ik wel eens iets heel anders worden.' 'Dat heb ik nou ook', zegt het meisje. 'In mijn boek staat dat alle meisjes prinsesjes willen zijn, maar eigenlijk weten ze niet wat dat is hè pap?' De vader moet lachen.
'Nee, dat denk ik ook niet, niet echt', en hij geeft het blonde meisje een stevige knuffel.

© KH

No comments: