Wednesday 18 January 2012

Tel je zegeningen

If a fellow isn't thankful for what he's got, he isn't likely to be thankful for what he's going to get. 
~Frank A. Clark



Er zijn van die dagen dat ik al vroeg wakker lig en met geen mogelijkheid meer in slaap kan komen. Wakker gemaakt doordat Vriend lawaaierig opstaat of dat het zo lijkt, de buurman zijn wekker afgaat en hij hem niet  hoort maar ik wel, de ganzen in de vijver denken dat ze wat horen en vinden dat ze moeten gakken of door wat voor reden dan ook ik wakker word. Daar lig je dan om  half 6 met wijd open ogen te kijken in het donker. Te vroeg om eruit te gaan, te wakker om nog in slaap te komen. Dan ga je liggen luisteren, naar geluiden in huis of buiten. Langzaam wordt de wereld wakker. Aarzelend beginnen de eerste vogels hun ochtendlied. De buurman vertrekt naar zijn werk, hij is uiteindelijk toch wakker geworden van zijn eigen wekker. Je hoort de krantenjongen bij de andere buren. Vriend vertrekt en zet en passant nog even de vuilnisbak buiten.



Al die geluiden in de vroege ochtend terwijl je in je warme bed ligt verdwijnen in het niets bij dat ene geluid. Wat overal bovenuit komt. Het zingen van het roodborstje. Hoe warm mijn bed ook is, de rillingen gaan over mijn rug . Zo vroeg klaarwakker liggen heeft ook zo zijn voordelen. Ik zou eruit kunnen gaan. Maar dan had ik dit mooie geluid gemist. Als ik opsta begint de lucht al te verkleuren in de verte van donker naar een ietsepietsie licht. Een half uurtje later is de lucht felrood. Ik kijk ernaar en denk: 'Tel je zegeningen'.
Mijn hond wacht me kwispelend op. Mijn Jongste zoon komt stuiterend de trap af (dat betekend slecht weer op komst) en zelfs Oudste zoon is weer (zij het nipt) op tijd beneden om naar school te gaan. En het is nog mijn vrije dag ook. Ik laat de hond uit in de ochtendschemering. Het heeft licht gevroren.

Zegeningen. Je staat er nooit zo bij stil. Iedereen heeft wel iets om dankbaar voor te zijn. Wel meer dan 1 ding ook. In wat voor situatie je ook zit. In mijn leven is het op dit moment rustig. Na een zeer woelige periode mag ik wel zeggen. Na jaren van onrust en een ongelukkig huwelijk en veel verdriet wat daarop volgde. Het verwerken daarvan is me niet in de koude kleren gaan zitten in de jaren die daarop volgden.
Misschien dat ik daarom nu de rustige periode zo waardeer en er dankbaar voor ben.
Dankbaar voor de kleine dingen in het leven. Voor de vogels in mijn tuin, voor de hond die rustig ligt te slapen, voor mijn vrije dag, voor de mooie winterlucht, ja zelfs voor de buren dat hun kleinkinderen er weer zijn ook al maken ze een vreselijk lawaai. Ik probeer mijn rust te vinden. Ik ben blij. Met mezelf, met mijn leven. Met het moment. En vooral zeer dankbaar!

© KH

Be Thankful

Be thankful that you don’t already have everything you desire,
If you did, what would there be to look forward to?
Be thankful when you don’t know something
For it gives you the opportunity to learn.
Be thankful for the difficult times.
During those times you grow.
Be thankful for your limitations
Because they give you opportunities for improvement.
Be thankful for each new challenge
Because it will build your strength and character.
Be thankful for your mistakes
They will teach you valuable lessons.
Be thankful when you’re tired and weary
Because it means you’ve made a difference.
It is easy to be thankful for the good things.
A life of rich fulfillment comes to those who are
also thankful for the setbacks.
GRATITUDE can turn a negative into a positive.
Find a way to be thankful for your troubles
and they can become your blessings.

(Author Unknown)

3 comments:

klaproos said...

ohh ja kati, dankbaar voor alle kleine dingen, steeds weer,
ik geniet er met volle teugen van,

maar zo'n roodborstje... doet je beseffen dat je leeft,
echt super.

Christiaan said...

Geniet van de zegeningen, Kati. Dit jaar wordt anders dan andere jaren.

Kati said...

Prachtig he Klaproos!

O ja Chris? Vertel..