Wednesday 18 September 2019

Wednesday Wisdom; Life isn't fair

Life isn’t fair, it’s just fairer than death, that’s all.
                   William Goldman-the Princess Bride



Door het werk wat ik doe bij ouderen, kom ik in aanraking met diverse mensen en hun kwalen. Zo ook met het einde van het leven. Ik werk bij ouderen die best al oud zijn, niet meer in de herfst maar in de winter van hun leven zogezegd. Mensen van 90 of ouder zelfs. Maar zo af en toe kom je ook bij mensen die halfweg 70 zijn en die ziek zijn geworden. Kanker, natuurlijk is het altijd dat.
Ik ben ervan overtuigd dat je mensen in het leven tegenkomt voor een reden. Iedereen komt op je pad om ervan te leren, of zij van jou. Niets is voor niets in dit leven. Deze oudere die ziek is, is aan het ruimen geslagen. Elke keer als ik kom gaat er weer iets meer weg. Want wat moet je ermee als je einde nadert? Geen partner meer, geen kinderen, familie die nu al aast op de nalatenschap. Neem maar mee als je iets wil hebben, en weer wordt er iets in mijn handen gestopt, neem maar mee als je het kunt gebruiken. Wat moet ik ermee? De aasgieren cirkelen en ik vind het triest!
Maar zoiets mag je niet laten merken dus wat we doen is lachen, lachen om die trieste dingen, of om het leven zelf.
En nadenken doe ik ook; mijn eigen huis ligt ook vol met zooi. De zolder ligt vol! Als ik er niet meer ben, moeten de jongens ook ruimen! Dus wij zullen ook aan de bak moeten, al doe je maar een doos per weekend, als het maar weggaat.
Natuurlijk ben ik 'pas' 52 maar dat zegt niks. Ik zei van het weekend gekscheerend; nu ben ik 52, als ik mijn vader achterna ga, heb ik nog 8 jaar.
Doe niet zo gek, zei lief geschrokken. Maar ja, die K ziekte... het zit wel in je hoofd!
Ik ben al ouder dan mijn opa ooit geworden is; die werd maar 45.
Mijn moeder zei van de week dat ik alle slechte dingen van haar heb; slechte heupen, vroeg in de overgang, etc. Dus daar gaan we dan maar vanuit; dan word ik in ieder geval minstens 75. En aangezien we positief in het leven willen staan, gaan we altijd uit van het positieve!
Oma werd 90, dus op naar de 90!

© KH

No comments: