Wednesday 26 July 2017

Wednesday Wisdom; Hoge verwachtingen en teleurstellingen

Het is iets waar ik mijn hele leven al tegenaan loop en waar ik hoognodig mee aan de slag moet. Ik heb altijd hoge verwachtingen van mensen en uiteraard word ik hierin dan ook teleurgesteld. Uiteraard zeg ik; het komt immers zelden voor dat mensen aan je verwachtingen voldoen. Niet iedereen is hetzelfde, niet iedereen heeft dezelfde prioriteiten. Of is hetzelfde opgevoed ook zoiets. Misschien ben ik wel vreselijk ouderwets. Misschien heb ik het zelfs mijn eigen kinderen niet mee kunnen geven of is de jeugd gewoon makkelijker of lakser hierin. Joh maak je niet druk, wat vandaag niet komt komt morgen toch wel? Snap niet waar jij je altijd zo druk om maakt, mam! zei een zoon laatst. En dat zal ook wel, mijn verwachtingen liggen vrij hoog in mensen. Als ik afspraken met ze maak verwacht ik (heel gek) dat ze die nakomen. En doen ze dat vervolgens niet ben ik teleurgesteld. En omdat mijn gezicht een open boek is, is dat dus heel goed aan mij te zien vervolgens. (en te merken) Dan ben ik ook niet te genieten, dat weet ik. Het is lastig om die eigenschap van  jezelf te veranderen, mede omdat jezelf wél al je afspraken na komt, op tijd bent etc.... Je verwacht hetzelfde terug wat vervolgens niet gebeurd en dan ben je teleurgesteld. Dus tja... dit is een groot punt van aandacht.






Meer over lezen; Waarom verwachtingen je tegenwerken

© KH

2 comments:

Daan said...

het is op zich niet erg om verwachtingen te hebben - denk dat dat des mens eigens is - maar je kan jezelf wel leren om je er niet door van slag te laten raken... je kan tegen jezelf zeggen dat jij inderdaad die verwachting {of hoop} had ten opzichte van een ander, maar dat het dus niet is uitgekomen. dat is jammer, maar helaas... je boos maken om die verwachting, je diep teleurgesteld voelen, is iets wat je aangeleerd, en dat hoef je helemaal niet zo sterk te voelen...

Kati said...

Ja precies dat dus! Moet ik 'even' mezelf aanleren wat dus nog een hele kluif kan worden omdat ik al zolang ik me kan herinneren al zo reageer of voel ; het omgaan met teleurstellingingen (of eeerder niet) is van mijn gezicht te lezen dus 😜