Wednesday 2 January 2013

Op zoek naar mijn innerlijke Boeddha


“The secret of health for both mind and body is not to mourn for the past, worry about the future, or anticipate troubles, but to live in the present moment wisely and earnestly.”
– Buddha

De afgelopen tijd terwijl ik minder op mijn pc was, heb ik eens nagedacht wat ik nu eigenlijk echt met mijn blog wilde. Welke weg wil ik inslaan? Hoe wil ik verder? Wat wil ik zelf? Wat beviel mij voorheen het beste? Die laatste vraag was makkelijker te beantwoorden en zo ook de vragen daarvoor. De 'persoonlijke groei' (Personal Growth) beviel mij het best. Daar is de klad behoorlijk in gekomen. De 30 dagen prompt die er ooit was die je over jezelf deed nadenken, beviel mij wel. Het werken aan je innerlijke zelf. 
Omdat ik ook tijd over wil houden om (mits mijn schouder/arm het toelaat) aan een boek te werken, moet ik toch mijn tijd op mijn laptop goed verdelen, goed nadenken hoe en wat. En ik mis het ook, het werken aan mezelf. Ik mis mezelf, die ik geworden was daardoor. Ik word weer meer gejaagd, ik ben niet meer rustig en de innerlijke rust die ik zocht is weer ver te zoeken. 

Dus voor mij is het duidelijk: De wekelijkse Quotes en Pics blijven op zaterdag. Dat vind ik leuk om te doen, op Pinterest en We Heart It vinden ze gretig aftrek gelukkig en daarom blijf ik dat doen. (het leuke is dat steeds meer mensen mijn board Quotes and Pics volgen op deze sites wat ik erg leuk vind) Muziek op zondag, ik hou van muziek, ik hou ervan het ook te delen, dus dat blijft ook. 
En verder zal men het met mijn innerlijke zoektocht moeten doen! Het is niet anders. 

Op zoek naar mijn innerlijke Boeddha. Op zoek naar innerlijke rust en naar mezelf. Die zoektocht was ik al ooit aangegaan, maar ik denk dat het weer tijd wordt dat ik die even vernieuw, ververs. Op zoek naar mezelf, of een betere versie van mezelf, misschien. Ik heb geen goede voornemens, daar doe ik nooit aan, maar wat ik me elke dag voorneem is om te gaan wandelen, minstens elke dag een half uur, en om te gaan mediteren. Misschien kan ik dat combineren, mindful te gaan wandelen, zoiets. 


Op deze site kwam ik dit tegen: Misschien wat 'zweverig' maar toch een goed begin leek mij: 


1. Zoek de ruimte - Heb openheid en ruimte voor de gebeurtenissen van het dagelijks leven. Neem plaats in de uitgestrektheid van je geest en het universum en hoe beide betrekking hebben op je Ware Aard.

2. Wordt elke dag wakker in een vredige stemming - Probeer om wakker te worden zonder vervelende wekkers. Geef jezelf meer tijd om wakker te worden en maak je klaar voor wat een goede dag moet worden. Vermijd een opgejaagd of gestresst gevoel. Zeg tegen jezelf elke dag voordat je uit bed stapt dat vandaag een goede dag gaat worden.

3. Controleer je ademhaling - Leer om positieve energie in te ademen en stress en zorgen uit ademen. Neem de tijd gedurende de dag om je te concentreren op diepe, lange ademhalingen in en uit en voel je zult je meer ontspannen en vredig voelen. Probeer het elke keer dat je gestresst voelt.

4. Leef met een open geest - Maak je eigen conclusies en beslissingen naar aanleiding van je eigen zorgvuldige redenering. Herzie die ideeën en meningen achtergelaten in je geest uit de kindertijd invloeden en sociale onderdompeling, en houd alleen degenen die productief zijn voor jou vandaag. Begin met het leven te zien door je eigen ogen en niet de ogen van anderen.

5. Wees je bewust van controle patronen - Bekijk je acties in het leven en bepaal of ze echt zijn of dat ze worden bepaald door negatieve controle patronen die je koestert. Herken negatieve controle patronen voor je handelt, en verander de volgorde van de gebeurtenissen door het creëren van nieuwe positieve acties om oude bekabelde gedrag te vervangen.

6. Leef met compassie en leven zonder haat - Haat is een mentale kanker die je levend van binnenuit eet. Als iemand de oorzaak is van je verdriet, probeer te begrijpen waarom in plaats van alleen hen te haten. Probeer om compassie voor deze persoon voelen. Compassie zal je negatieve gevoelens vrijgeven  en zal je toelaten om helder te denken, om meer constructief met de situatie om te gaan.

7. Geniet van de natuur - Neem de tijd elke dag om iets moois in de natuur te waarderen. Erop focussen voor een paar seconden zal innerlijke vrede en nieuwe energie brengen.

8. Denk positief - Vervang negatieve gedachten door positieve. Focussen op positief denken zal leiden tot een nieuwe dynamiek die zal manifesteren positieve reacties.

9. Meditatie - Een lichte vorm van meditatie kan simpelweg de controle van je ademhaling en het denken van de positieve in je leven betekenen. Een diepere vorm kan je in je onderbewustzijn en je lichaam met je Ware Aard uitlijnen.

10. Geniet van anderen - Het is belangrijk om te stoppen met wat we aan het doen zijn en ons dan richten op de mensen om ons heen die ons leven beïnvloeden op een positieve manier. Het is ook belangrijk voor ons om deze mensen te vertellen dat we ze waarderen.

11. Vertonen een goede karma - Onze wereld is gebaseerd op oorzaak en gevolg. We leven in een ronddraaiende universum van materie en energie. Positieve en negatieve acties creëren we uiteindelijk terug naar ons zoals gelijke energie. Waarom niet positief handelen?

12. Blijf gecentreerd - Wees bewust van wanneer je gestresst bent of een slechte dag hebt. Deze bewustwording moet een trigger zijn voor verandering. We moeten voortdurend onze energie-niveau reguleren. Leven met een open geest, omarm mededogen, het aftasten van de wortels van onze controle patronen en centreren van onszelf. Wanneer we gecentreerd, zijn we in lijn met onze Ware Natuur.

13. Ga naar bed in een vredige stemming - Herbeleef de hoogtepunten van de dag voordat je gaat slapen. Denk aan de mensen die een positieve indruk op je. Heb compassie voor degenen die je negatief beïnvloedt hebben. Probeer niet te focussen op wat er morgen gedaan moet worden. Focus op de grote dag die je had vandaag.

14. Gehoor geven aan - Ben je bewust en mindful van je gedachten en je omgeving. Ben altijd verbonden met je Ware Natuur.Gevoeligheid hebben voor onze omgeving veroorzaakt wijsheid en verlichting.

Op zoek naar de 'new and improved' versie van mezelf dus. 

© KH 

2 comments:

A van de Aa said...

Blij te vernemen dat de quates gehandhaafd blijven, en de rest blijven we ook gewoon volgen.

klaproos said...

Gelukkig Nieuwjaar
Dank je wel voor je berichtjes,

wat een prachtig blog om weer te bewaren kati,

ik wens jou een heel fijn nieuw jaar met heel veel mogelijkheden toe,

xxx