Friday, 3 August 2012

Mindfulness: de 7 elementen



Learning to live in the present moment is part of the path of joy. - Sarah Ban Breathnach
Ik vroeg me altijd al af wat nu precies de basis van Mindfulness was. Ik weet dat het een onderdeel van het Boeddhisme is, en dat het in de huidige moderne tijd toegankelijker en duidelijker gemaakt is of als je wilt, van het Boeddhisme af gesplitst werd, door John Kabat-Zinn. Het bovenstaande teken, zo weet ik, is het Chinese teken van Mindfulness. Het dakje is je 'mind' daaronder je hart.
Er zijn 7 basis elementen van Mindfulness. Ik heb ze even opgezocht op deze site about.com

7 elemenen van Mindfulness:

- Niet-oordelen: het nemen van de rol van een onpartijdige waarnemer naar wat je huidige ervaring is.
- Geduld: het besef kweken dat dingen moeten ontwikkelen in hun eigen tijd.
- Beginner's Mind: het hebben van de bereidheid om de wereld te observeren alsof het de eerste keer is. Dit creëert een openheid die essentieel is om er lering uit trekken.
- Vertrouwen: het hebben van vertrouwen in jezelf, je intuïtie en je vaardigheden.
- Niet-streven: de stand van niets doen, gewoon accepteren dat dingen gebeuren op het moment net zoals ze horen te gebeuren. Voor mensen uit de westerse landen, lijkt dit een van de moeilijkere onderdelen.
- Acceptatie: volledig accepteren van de gedachten, gevoelens, sensaties en overtuigingen die je hebt, en het begrip dat ze gewoon die dingen zijn alleen.
- Niet-Gehechtheid: het vermijden van het bevestigen van betekenis aan gedachten en gevoelens, of het aansluiten van een nagedacht over een gevoel. In plaats daarvan laat een gedachte of gevoel komen en gaan, zonder aan te sluiten op wat dan ook, ze te observeren precies zoals ze zijn.


Als ik dit zo eens bekijk moet ik heel eerlijk tegen mezelf zijn. Deze elementen zijn ervoor om op jezelf toe te passen en ik ben op de goede weg! Ik ben blij te lezen dat ik zeker 5 van de 7 al doe! Met de laatste heb ik nog wat moeite. Dat geef ik grif toe. Dat is ook een lastige. Maar zolang ik daaraan werk, ben ik op de juiste weg voor mezelf. 




Elders vond ik nog een paar mooie Mindfulness oefeningen: 


Bewustwording oefening 1; 


Leren bewust te zijn: Dingen die je routinematig doet, daar je aandacht naartoe te brengen. 


Bijvoorbeeld:

Elke keer dat je de trap op en neer loopt in je huis of werkplek, aandacht te besteden aan elke stap, elke beweging ... zelfs je ademhaling. Wees volledig aanwezig.

Wanneer je je handen wast, let dan op alle zintuiglijke waarnemingen die je associeert met de activiteit: het geluid en gevoel van het water, de beweging van je handen, de geur van de zeep en ga zo maar door.

Als je in je auto, nadat je de deur gesloten hebt, wacht dan een paar seconden en let op de stroom van je adem. Word je bewust van een stille maar krachtig gevoel van aanwezigheid.

Bewustwording oefening 2;

Luister naar je innerlijke stem!  Een paar keer per dag, rustig luisteren naar de stem in je hoofd, de stroom van continue self-talk. Dan over denk je de volgende vragen. Gewoon de vragen. Niet perse proberen om ze te beantwoorden.

Ben ik de gedachten die door mijn hoofd gaan?
Of ben ik degene die zich ervan bewust is dat deze gedachten door mijn hoofd gaan?

Besteed aandacht aan de kloof tussen je gedachten - als de ene gedachte verdwijnt en voor een ander ontstaat. Op deze manier trek je het bewustzijn weg van je geestelijke activiteit en maak een gat van geen gedachten waarin je zeer alert en bewust bent, maar niet denkt. Wanneer deze 'gaten' optreden, word je stil in je hoofd en voel je een zekere stilte en vrede in jezelf. Dit is de essentie van meditatie en de meest essentiële stap op je reis naar verlichting.

© KH

1 comment:

Frans van der Horst said...

Hoi,

De basis van de Mindfulness zijn de 4 Nobele Waarheden. Waarbij Mindfulness zelf een element is van de 4e Nobele Waarheid (8-voudig pad)