Monday 25 June 2012

Make a difference



Gandhi zei het al: You must be the change you want to see in the world. 
Wat 1 van mijn favoriete quotes is. 
Maar om echt een verschil in de wereld te maken, moet je dan iets wereldschokkends doen? Of kan dat gewoon beginnen met iets kleins, iets wat dichter bij jezelf ligt bij voorbeeld? 

Als ik een blog wil gaan schrijven kijk ik vaak rond op het internet naar wat ik wil schrijven. Soms weet ik al waar ik het over wil gaan hebben maar als ik dat nog niet weet en rondkijk, kom ik dingen tegen die me inspireren. Zoals dit: 



One song can spark a moment
One flower can wake the dream
One tree can start a forest
One bird can herald spring
One smile begins a friendship
One handclasp lifts a soul
One star can guide a ship at sea
One word can frame the goal
One vote can change a nation
One sunbeam lights a room
One candle wipes out darkness
One laugh will conquer bloom
One step must start each journey
One word must start a prayer
One hope will raise our spirits
One touch can show you care
One voice can speak with wisdom
One heart can know what's true
One life can make a difference
--Unknown

Als je dit leest dan heeft iedereen in zijn/haar leven wel eens een verschil gemaakt in iemands anders zijn/haar leven. Wat een opbeurende gedachte! 
Maar hoe zit het met je eigen leven? Heb je daarin al een groot verschil gemaakt? Iets wat je altijd al wilde maar nooit gedaan hebt bijvoorbeeld? Iets wat je je altijd al voorgenomen hebt maar nooit gedaan hebt, omdat je dacht dat je het niet kon, niet durfde, niet de moed had om... enz. 
Ik denk nu puur en alleen aan mijn eigen leven. Er zijn daarin wel een aantal dingen die ik niet gedaan heb of niet doe omdat... Omdat ik denk dat ik het niet kan, omdat ik denk dat ik niet goed genoeg ben, omdat ik .. 
Laf ben? (mijn verhalen uitgeven) Het wel makkelijk vind? Gemakzuchtig, lui, laks ben?
Dat laatste slaat uiteraard op mijn overgewicht. Steeds weer kom ik daarbij uit. Als ik diep zou graven, en dat doe ik niet of nooit, dan zal daar best een psychologisch iets aan ten grondslag liggen. Maar waarom zou ik daar nu niet eens wat aan doen? 
Zaterdag zag ik in het winkelcentrum de vrouw die vorig jaar op tv was bij het programma 'Obese' waar ik niet naar keek, bewust niet, (struisvogel) maar die aflevering af en toe naar toegezapt ben, omdat haar begeleider een leerkracht van Oudste is geweest. Deze vrouw was erg zwaar maar nu! Zo mager dat het niet mooi meer is. Je kunt het dus ook te ver doordrijven. Toen ik er langs liep hoorde ik haar vertellen dat ze nog steeds zo vaak in de sportschool vertoefde. Ik keek even naar haar magere gezicht en dacht: 'Afvallen moet ik ook, ja moet omdat het gezonder is, maar ik wil niet naar een sportschool'. Waarom niet? Wat houd mij tegen? Waarom ga ik niet meer wandelen, bewegen? Waarom ben ik zo laks, of waarom zit ik mezelf keer op keer voor de gek te houden en zorg ik zo slecht voor mezelf? 'Your body is your temple', zeggen veel wijsgeren, je moet er goed voor zorgen. En dat doe ik niet. Je lichaam en geest staan in verbinding, innerlijke rust is met name goed voor je lichaam. Ook daar moet meer aan gewerkt worden.
Ik moet een verschil gaan maken door beter voor mezelf te gaan zorgen, anders te gaan denken over mezelf. Pas dan kan ik beginnen met een verschil gaan maken voor anderen. 
Als je niet goed voor jezelf zorgt.... daar begint het mee, lief zijn voor jezelf.
En daar schort nog een en ander aan. 

One life can make a difference. 
Can I make one for ME? I sure hope I can! (verkeerde instelling) YES I CAN! (anders gaan denken valt niet mee, nog steeds niet) 

© KH

No comments: