Sunday 22 April 2012

Muziek op zondag, Bee Gees



Vandaag hoorde ik het nieuws dat Robin Gibb uit zijn coma ontwaakt is. Hij lijdt aan darm-en leverkanker en lag als gevolg van een longontsteking in het ziekenhuis en raakte in een coma. Gelukkig is hij daar nu uit ontwaakt.
Als puber hingen de broeders Gibb boven mijn bed. Mijn favoriet was Barry. Ik weet niet of die hoge stem tijdens het zingen het deed of dat open bloesje met die enorme partij borsthaar. Maar in ieder geval, hij was het. Een tijdje dan, tot de volgende groep zich aandiende. Hoewel, zij hebben altijd een speciaal plekje in mijn hart gehouden. Omdat ze de eerste waren.

Het leven van de broertjes Gibb ging niet over rozen.
  Hun jongere broertje Andy (ook al in mijn ogen toen een lekker ding) overleed in 1988 op 30 jarige leeftijd net toen hij als vierde lid bij de groep zou komen.

  Maurice Gibb, de tweelingbroer van Robin, overlijdt in 2003 onverwacht aan een darminfarct.

  In 2010 was Robin Gibb nog in Nederland. Hij is namelijk president van de Britse Heritage Foundation. Er waren een aantal Britse veteranen en in Nederland was er ook een initiatief om geld in te zamelen voor een monument. Hoewel er in Nederland enkele kleine monumenten zijn voor individuele gesneuvelde leden van het Bomber Command is er tot op de dag van vandaag geen groot monument voor het Bomber Command. De Britse Heritage Foundation, met Robin Gibb van de Bee Gees als president, en de Britse luchtmacht willen dit onrecht herstellen door een Bomber Command Monument in het hart van Londen te bouwen. Met dit monument zullen ook de Nederlandse deelnemers aan Bomber Command worden geëerd. Een vriendin van mij was daar bij en heeft nog voor mij een handtekening weten te regelen van Robin Gibb voor mij. Omdat ze wist dat ik ooit Bee Gees fan was en stiekem nog wel een beetje.

Vandaar deze inleiding om deze Muziek op Zondag te beginnen. Voor een steun in de rug, voor te denken aan de familie, gewoon omdat het ook gewoon erg mooie en lekkere muziek is.













© KH

No comments: