Thursday 1 March 2012

Lichter Leven



Gisteren had ik een gezellig dagje bij mijn moeder. Ik moest naar de kapper en daarna heb ik een fijne dag met haar doorgebracht. Ze heeft zelfs een poging gewaagd mij haken bij te brengen. Misschien dat ik dat ooit op de Lagere school geleerd heb, maar ik vrees dat de handigheid tot creativiteit aan mijn genen voorbijgegaan is, ik heb andere kwaliteiten zullen we maar zeggen.

In de trein op de heenweg heb ik onder het genot van de Editors in mijn oren, 2 gedichten geschreven in het notieboekje dat ik ooit cadeau kreeg van Daan. Op de terugweg met Dido in mijn oren, nog 1. En wat gelezen in de laatste Happinez.
Lichter leven, las ik. Vrouwen schijnen daar nogal moeite mee te hebben, om iets te doen wat hen plezier bezorgd. Zij hebben de neiging zich verantwoordelijk te voelen voor  het wel en wee van de wereld wat maakt dat we de voeling verliezen met onze diepste vrouwelijke natuur. We moeten meer lachen, ontspannen, zingen, loslaten, met andere vrouwen, met je kinderen of alleen. Als vrouw moeten we minstens een uur per dag besteden aan lichtzinnige, frivole, nergens toe dienende maar verrukkelijke pret. Zoals Mary Poppins, als ze op thee bezoek is en het hele gezelschap binnen no time tegen het plafond hangt van het lachen. Zo iets, elke dag.



Ik zat in de trein, liet mijn boek zakken en dacht: Dit kan ik ook wel elke dag doen. Zo, in de trein zitten. Heerlijk. Het deinen van die trein die langs mistige weilanden raast. Een muziekje wat me helemaal happy maakt in mijn oren, gewoon even helemaal niks. Vooral als het ook nog eens mijn lievelingstrein is:



Alleen met je gedachten, de trein en het geschommel en het prachtige Hollandse landschap. Ik ben weer helemaal opgeladen als ik zo een uurtje in de trein gezeten heb. Helemaal happy. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat mensen een hekel hebben aan reizen met de trein.
Het is een beetje mediteren maar dan anders. En weer thuis voel ik me ook lichter, vrolijker. Zeker na een leuke gezellige dag met mijn moeder. En omdat ik eindelijk weer wat inspiratie had, dat wil ook wel helpen.

Almost Spring

The train
Drives through
Misty fields

Grey
Thick
Sleepy sheep

But still
In the air
A hint off
Spring

A promiss
Lingering
Whispering
Soon

© KH

Be Creatif


To creat in
A grey world
Something
Other than
The ordinary
Be Bold
Be Brave
Be different
Be you

© KH

Leef

Loop
Adem
De natuur heelt
Je beschadigde
Ziel

Leef
Dans
Voel je vrij
Niet langer
Eenzaam
En Alleen

Voel
Doorleef
Wat het
Leven je
Te bieden heeft

© KH

Al zoekende op het www kwam ik diverse sites tegen die het ook over lichter leven hebben, of de art of living. Deze man Sri Sri Ravi Shankar heeft een opwekkende lichte boodschap:




En dan haar op mijn oor, hmm:



© KH

3 comments:

Daan said...

oh heerlijk, een zweef-post...
:-)

had dat artikel ook gelezen, en ik moet dan steeds heel erg over mijn beperkende ideeën heen, die me weer neerhalen - 'niet zo frivool willen doen, muts'...

{mooie plaatjes, vooral die eerste, en die tweede van Mary Poppins....}

klaproos said...

lichter leven zoals op het plaatje dat zou wat zijn kati:-)

dido..."love it"

Kati said...

Een 'zweef-post'. Leuk woord ook, Daan. Ik hou wel van zweef posten. Ben ervoor om meer te zweefposten! :D

Klaproos, ha eindelijk iemand die ook van Dido houdt!