Monday 2 January 2012

Omhels het NU.




Nu het nieuwe jaar gekomen is vragen de meesten: en wat zijn jouw goede voornemens. Ik had eerder al aangegeven geen goede voornemens te maken. 'Just take it one day at a time'. Terugkijken of leven in het verleden heeft weinig zin, behalve als je met je familie af en toe leuke herinneringen van vroeger ophaalt. Maar blijven hangen in het verleden heeft nog nooit iemand enig goed gedaan. 


Als er al enige voornemens gemaakt is, dan is het wel om ieder dag te nemen zoals hij komt. Om te genieten van het leven en om weer te gaan mediteren. Wat ik vandaag nog las op The Daily Zen: De dagen vliegen voorbij. Voor je er erg in hebt is er weer een jaar voorbij. Als je iets wilt doen om besef van enige tijd te hebben doorbreek dan je dagelijkse routine!
Dát vond ik wel zo'n nuttige tip. Want hoe snel is afgelopen jaar niet voorbij gevlogen! Gisteren zat ik bij mijn moeder op de koffie en besefte al pratende ineens dat Jongste zoon volgende maand alweer 15 jaar wordt!
En Oudste in de zomer al 18! Ik schrok ervan! Waar is de tijd gebleven?

Doorbreek de dagelijkse routine dus. Doe elke dag iets wat je normaal niet doet. Iets om die dag te onthouden. Hoe vaak gebeurd het niet dat je niet eens meer weet wat je die dag gedaan hebt? Zo vol en druk was je dag, of zo snel vloog je week voorbij? Een aantal tips staan er op The Daily Zen site:

1. Doe iets nieuws nu meteen
- Poets je tanden eens met je andere hand.
- Praat eens met een volstrekte vreemde onderweg.
- Bel eens een vriend op die je al tijden niet meer gesproken hebt.
- Maak eens iets volstrekt anders voor de maaltijd of bestel iets totaal anders.

2. Mediteer
Veel mensen vinden dat 'gezweef' of 'verlicht gedoe'. Dat kan maar dat  hoeft niet. Het is meer een soort tot jezelf komen. Rust vinden na een drukke dag, of als je ermee begint 's ochtends, rustig aan beginnen. Je leert jezelf kennen, stil te worden, anders naar dingen kijken. En als je een jaar lang iedere dag mediteert, leer je zeker anders naar bepaalde dingen kijken. En kom je vanzelf terug bij tip 1. Je komt op een ander gezichtspunt in je leven, Het vertraagt in zekere zin ook de tijd, die je normaal zo snel vindt gaan, je doorbreekt de gewoonte en monotone in je dag.

3. Niet verslapen
Lijkt logisch maar de tijd lijkt weg te glijden omdat het dat ook doet als je de helft van je leven in je bed ligt. Mijn Oudste zoon kan gerust tot twee uur in de middag in zijn bed liggen en dan klagen dat hij nergens tijd voor heeft. Dat bedoel ik dus. Als je je tijd verslaapt, is dat zonde van de tijd. Natuurlijk heeft ieder mens een bepaald slaap-ritme. Ik ben een ochtendmens. Lig er 's avonds tussen elf en twaalf in (meer elf dan twaalf) en ben er om 7 uur weer uit. Anderen kunnen gewoon niet in slaap komen, zoals mijn Oudste zoon. Gemiddeld heeft een mens 8 uur slaap nodig. Voor ieder van ons is dat verschillend. Zoek uit hoeveel dat voor jou is en voel aan je lichaam wat dat is. Luister naar je lichaam. Is het moe? Ga naar bed. (zo lag ik gisteravond al om half 10 in mijn stoel te slapen, niet gek na Oudjaarsavond later dan normaal te zijn gaan slapen)
Het is belangrijk om naar je lichaam te leren luisteren.

Ik voor mij ga in ieder geval het nieuwe jaar in met opnieuw te leren mediteren. Daar deed ik vorig jaar al een halfslachtige poging toe. Maar dit jaar begin ik weer opnieuw vol goede moed. Het stil worden in mijn hoofd kostte me nogal wat moeite. De aanhouder wint zullen we maar zeggen.

© KH

Bron: The Daily Zen

No comments: