Friday 30 December 2011

Voornemen

Al maakt men maar 1 voornemen: Laat dat dan zijn zich druk maken over zichzelf in plaats van over een ander. Dat zou de wereld een stuk beter maken. 

 

Aan goede voornemens doe ik al jaren niet meer. Niet alleen omdat de meesten van ons halverwege Januari die alweer in de hoek gesmeten hebben, maar ook omdat je elke dag kunt beginnen met het verbeteren van de dingen die je wilt verbeteren aan jezelf. Dat hoeft niet perse omdat het toevallig 1 januari is!
Natuurlijk zou het raadzaam zijn dat ik af ga vallen. Of meer ga bewegen of een combinatie van beiden. En daar wil ik ook mee gaan beginnen. Dat neem ik me iedere dag weer opnieuw voor. Ook om minder achter de computer te gaan zitten, maar dan kom ik weer een nieuwe leuke website tegen en die slokt weer een hoop aandacht op. Dat doe ik uiteraard allemaal zelf! Het erge alleen is: dat een ander meent daar een stevige mening over te moeten hebben.

Niets is zo erg als de bemoeienissen van anderen die het allemaal goed met je menen voor te hebben maar ondertussen zelf een zootje van hun eigen leven aan het maken zijn. Hun bemoeienis is goed bedoelt vast wel. Maar ondertussen levert het een hoop ergernis op. En ben je blij dat hij of zij weer huiswaarts keert. Erger nog als die persoon in hetzelfde huis woont. Dat hij dag en nacht op je kan letten. Gelukkig ben ik iemand die daar zich niet (meer) aan ergert en (in dit geval ) mijn partner gewoon zegt waar het op staat.
Verbeter de wereld begin bij jezelf zo gezegd. Hij kan daarna alleen maar mij gelijk geven. Dat klinkt misschien wel heel erg arrogant als ik dat zo lees, maar de meesten weten dat mijn partner Pdd-nos heeft. Hij kan zich nog wel eens opwinden over dingen die niet de moeite waard zijn om je over op te winden. Of die zo voorbij zijn als je je er niet druk over zou maken. (de pubers bijvoorbeeld)
Hij is heel hard bezig met aan zichzelf te werken. Moeders kunnen zich ook zo lekker bemoeien met je leven, maar ook gewoon wildvreemden die denken hoe je je leven leven moet!
Vandaar dat ik dit zeg:
Als iedereen nou eens zich voor neemt om gewoon zich met zichzelf bezig te houden, op zichzelf te letten, op zijn eigen fouten te letten. Dan zou de wereld er toch een stuk plezierig op worden? En ik steek hierbij mijn hand zeker ook in eigen boezem!

Positief het jaar beginnen door te denken dat dit toch minstens mogelijk moet zijn. Behalve als iemand je nodig heeft, dan is bemoeienis uiteraard een ander verhaal. Maar commentaar om het commentaar, wat heb je daar nu aan? Helemaal niets toch? Dat gebeurd al teveel in de wereld, dat men op elkaar loopt te letten.

Ik besteed mijn laatste dag van het jaar altijd met bijna de hele dag oliebollen en appelbeignets bakken. Ook voor 'mijn oudjes' waar ik werk. Vriend brengt ze daar dan heen terwijl ik er nog een paar bak voor de buren en uiteraard nog voor onszelf. Waarna ik de lucht uit mijn haar ga wassen. Het lijkt nog maar zo kort geleden dat ik dat stond te doen terwijl het sneeuwde buiten. Wat vliegt zo'n jaar voorbij!

Ik wens iedereen een  hele Fijne Jaarwisseling en een heel goed begin!



© KH

No comments: