Wednesday 2 January 2019

Nieuwjaar en goed voornemens



Het is 2019 en we hebben de feestdagen weer overleefd. Alles kan weer normaal worden wat mij betreft. Al die belachelijk harde knallen van het illegale vuurwerk is ook gelukkig weer achter de rug. Ook al hebben we helaas geen hond meer, het is bijna niet meer te doen; de ramen trillen in de sponningen van het geknal en toen ik oliebollen stond te bakken op oudjaarsdag leek het wel oorlog buiten!
Maar goed, een nieuwjaar en voor veel mensen een nieuw begin. Ik neem mijzelf altijd voor om geen goede voornemens te hebben. De meeste mensen houden het toch niet vol. Je kunt elke dag beginnen aan een nieuw begin ten slotte. Toegegeven, het valt niet mee om een knoop door te hakken en voor jezelf een juiste beslissing te maken en vol te houden. Vooral niet als je zoals ik, veel te zwaar bent. Je hebt levenslang tenslotte. Je moet overal op letten, mag niets meer zowat.

Ik hoorde gisteren dat als je overgewicht hebt en je wilt er wel wat aan doen maar kunt het niet alleen dat een levenscoach in het basispakket zit tegenwoordig. Het probleem daarmee is dat je iets moet, je moet in een groep sporten zoveel keer per week, je moet ook zoveel keer per week gaan sporten. Het woordje moeten, daar zit het 'm in... Ik wil niks moeten. Natuurlijk wil ik meer gaan bewegen, maar ik wil niet moeten! Ik wil niet naar een sportschool tussen alle slanke dennen en gespierde lichamen met mijn volslanke lichaam en pijnlijke gewrichten. Plus dat het ook nog niet helpt, je moet er ook een psycholoog op zetten en dat wordt in veel gevallen vergeten. De keer dat ik ooit bij een dietist ben geweest werd het arme kind (net van school) bedolven onder mijn tranen en wist ze niet wat ze daar mee moest. Want het zit vaak ook gewoon tussen je oren, en als daar niets mee gedaan wordt, dan blijft het terugkomen. Dan kun je zo vaak per week gezamenlijk sporten als je wil, of je 'levenstijl' aanpakken, het lost het onderliggende probleem niet op. En na de periode van begeleiding ben je gewoon weer terug bij af.

Ik weet dat ik me beter voel als ik gezonder eet en vaker ga lopen, wandelen niet rennen (ik zou een rolberoerte krijgen als ik ging rennen) en meer oefeningen doe thuis. En daar was ik vorig jaar al mee begonnen. Maar ja, die feestdagen; de kast ligt vol met dingen van de feestdagen en kerstpakketen. Toch zonde om te laten liggen? Je mag toch geen eten weggooien! Ook weer zonde.... 😂

© KH

No comments: