Wednesday 11 July 2018

Dierenliefde

Mijn 16jarige Keeshond Jessie is de laatste weken misschien wel maanden aan het sukkelen. Ze eet slecht en heeft medicijnen voor haar gewrichten. Van de week gingen we naar de dierenarts voor de jaarlijkse inenting en een 'ouwevandagen' check-up. De dierenarts begon meteen over het laten inslapen van de hond omdat ze nu eenmaal op leeftijd is en veel afgevallen was. Niet eten is niet goed en een teken dat er iets mis is. Voor mij is ze nog steeds een happy dog die blij is met alles wat ze doet. Ze eet slecht maar koekjes en botjes of ander lekkers lust ze anders nog goed! Er werd bloed afgenomen en de bloedwaarden waren niet eens zo heel slecht, op een na, de alkalische fosforaten waren onmeetbaar hoog. De dierenarts wist niet goed wat ze hier mee aan moest en zou navraag doen bij een collega. Ondertussen moesten wij haar ochtendurine opvangen. Iets wat tot nog toe niet gelukt is. (ik zou t ook niet prettig vinden als ik gehurkt zat vroeg in de ochtend en iemand duwde een buisje onder me ineens... maar dit terzijde)



Ondertussen bedacht ik me; wat nou als het de medicijnen zijn waardoor ze niet meer eet? Sinds ze die krijgt gaat het minder met eten en is ze afgevallen. Dus wij zijn de medicijnen aan het afbouwen en hopelijk kan daarna de bloedwaarden weer opnieuw gemeten worden. Natuurlijk weet ik ook wel dat er een tijd komt dat ze er niet meer zal zijn. Maar ik moet er niet aan denken. Mensen die geen dieren hebben kunnen het zich niet voorstellen maar een hond voelt alles aan! Zij weet eerder dan ik wanneer ik een aanval krijg, of als er iets is. Toen ik ging scheiden (ervoor al) was zij steeds bij me om me te troosten als ik verdriet had. Ik kan me geen leven zonder haar voorstellen en ik weet dat ik dat zal moeten. Ik moet er nu voor haar zijn en iets moeilijkers dan de knoop doorhakken als het nodig is kan ik me niet bedenken. Het is zo'n tophond! Maar ik moet realistisch zijn en weet dat ze al op geleende tijd leeft. De vorige dierenarts gaf haar niet meer dan 11 jaar. Ze is nu 16 jaar en 9 maanden. Zolang ze nog plezier in het leven heeft en het gaat nog goed....
Nu nog beter gaan eten.

© KH

No comments: