Monday 2 April 2018

Autism Awareness Day


Vandaag is het World Autism Awareness day. In een wereld waar van iedereen verwacht wordt dat ze alleen maar presteren en mee doen met de massa vallen mensen die 'anders' zijn, soms tussen de wal en het schip. Men wil een label en vervolgens doet men niets met dat label (eigen ervaring in mijn gezin) Daarom kan er niet genoeg aandacht aan autisme gegeven worden. Het jammere eraan vind ik persoonlijk dat vaak Asperger uitgelicht wordt terwijl er zoveel andere soorten autisme zijn. In mijn gezin; Pdd-nos wat je niet ziet, niet altijd merkt (ik wel overigens) maar wat zo'n impact kan hebben in je dagelijks leven.

Storm in mijn hoofd door Arwin Wels.

Mijn vader zei tegen mij toen ik een jaar of 20 was; 'Jij was een MBD kind'. Ik wist totaal niet wat hij bedoelde daarmee maar kennelijk toen ik een jaar of 7 was kwam er een artikel daarover in de krant (MBD; Minimal Brain Damage later Disfunction, nu ADHD) Hij ging ermee naar hun huisarts van destijds en die zei; 'Och meneer dat zou best kunnen' en daarmee was de kous af. Zou ging dat in die tijd. Vroeger deed men niet zo moeilijk, er waren drukke kinderen, rustige, teruggetrokken kinderen en niemand die zich druk maakte om een label of stempel op zo'n kind. Maar vandaag de dag moet elk kind een label hebben want zodra een kind niet mee kan met wat er geëist wordt (en dat is vandaag de dag nogal wat) dan is er iets mis. 
Zodra een kind dan de stempel heeft, blijkt het maar wat lastig om ook daadwerkelijk met het gegeven stempel om te gaan. Dan wordt het kind ineens lastig, niet te doen in een (te) volle klas, teveel aandacht nodig enzovoorts. En vervolgens loopt zo'n kind vaak vast en na de lagere school loopt het de kans om tussen de wal en het schip te belanden. 

Ikzelf zag op de lagere school elke vogel op elke tak. Rekenen daar kon ik mijn gedachten niet bijhouden, taal en geschiedenis wel. Later op de middelbare school begonnen de eerste symptomen (hoewel misschien al wel eerder maar dat ik ze niet herkende) van epilepsie, soms ook wel gelinkt aan autisme of familie van...
Op mijn 20ste kreeg ik mijn eerste grand mal en heb er in totaal 5 gehad tot ik goed ingesteld was qua medicatie. Maar blijkbaar houdt het allemaal verband met elkaar; epilepsie, ADHD, PDD. Familie als het ware. 



Als men iets zou moeten opsteken van een Autisme bewustzijn week dan zou het dit moeten zijn;
Iemand met autisme verwerkt alle informatie die het lichaam bereikt op een andere manier. Dat geldt voor alle prikkels die een autist via de zintuigen ontvangt. Je kunt niet aan iemand zien dat hij autist is, omdat de storing zich geheel in de hersenen afspeelt. Het heeft echter wel een enorme invloed op iemands leven, omdat autisten vaak moeite hebben met het onderhouden van sociale contacten en het houden van overzicht in hun dagelijks leven. Daar staat tegenover dat een autist vaak een goed oog heeft voor details en in veel gevallen mede daardoor ook uitblinkt in een bepaalde activiteit. Autisme is geen ziekte, het is een andere manier van functioneren. Je kunt er dus ook niet van 'genezen', het is gewoon wie je bent. Het betekent ook niet dat ze 'kil' 'koud' of afstandelijk zijn. Of dat ze geen gevoel hebben. Ze hebben vaak meer gevoel in hun kleine teen dan de meeste mensen in hun hele lijf. Ze uiten het alleen anders. En draait het gewoon niet allemaal om acceptatie in het leven? 

© KH

No comments: