Wednesday 6 December 2017

Wednesday Wisdom; Energie


Gisteren zat ik het journaal te kijken en hoor ik de nieuwslezer zeggen dat volgend jaar de energierekening van de gewone burger, u en ik dus, aanzienlijk omhoog zal gaan. Want zo zei hij, het kabinet Rutte III wil de rekening van de vervuiling, de hogere energiekosten, niet aan de bedrijven doorberekenen. Dus degenen die het meeste ve-gebruiken die betalen het minst zogezegd. Volgens mij was het ooit zo dat de vervuiler betaalt. Rutte is namelijk bang dat als de grote bedrijven teveel belasting moeten betalen of teveel energiekosten zij met hun bedrijf het land verlaten. Dus is het kennelijk belangrijker om het 'gewone' volk ervoor op te laten draaien die het toch al niet breed heeft. Is het namelijk ook niet beter om een vervuiler weg te willen hebben? Of het energieverbruik aan banden te leggen? Betalen voor wat je verbruikt, lijkt mij zeer logisch, niet een ander ervoor laten opdraaien! Nee, Rutte doet het liever op zijn Trumpiaans.
Ik weet niet meer hoe ik rond moet komen volgend jaar nu alles zoveel duurder gaat worden. Ons salaris blijft hetzelfde, ik moet meer gaan werken maar dat zet ook geen zoden aan de dijk.
Niet té oud worden, maar dankzij al de stress die dit met zich meebrengt is dát ook zo opgelost.
Rutte, je wordt bedankt!

© KH

No comments: