Wednesday 15 November 2017

Grijs

Gray hairs seem to my fancy like the soft light of the moon, silvering over the evening of life.
- Jean Paul

Al sinds jaar en dag voer ik een gevecht met de kapper, welke kapper dan ook. Er zijn er een paar geweest die snapten wat ik bedoelde en wat ze met mijn volle bos haar moesten doen, maar het gros wist dat niet en dan liep ik dus maanden voor paal. Plus het chagrijn wat dat teweeg brengt! Als puber was dat erg, maar de laatste paar jaar merk ik dat ik er ook niet goed tegen kan meer. Ik krijg uiteraard ook het nodige grijs in mijn haar en laat het normaal gesproken verven. Maar sinds ik in de overgang zit nu zo'n jaar of 10 alweer, heb ik een enorm vervelende hoofdhuid gekregen. Had ik voorheen een vette hoofdhuid/huid, nu extreem droog en een soort van psoriasis plek in mijn nek. Wat dus weer erg lastig zo niet pijnlijk is met mijn haar verven.
Ik heb nu alweer een jaar mijn haar kort en met de laatste kapper waarvan ik eerst nog dacht; die snapt het maar helaas dus niet, is voor mij de maat vol. De thuiskapster waar ik eerst was, was nog de beste maar daarvoor moet ik eerst met de trein naar de woonplaats van mijn moeder en ben ik het dubbele kwijt wat ik echt te gek vind voor een kapper, hoe fijn ook. Dus ik heb besloten te stoppen met verven, sowieso vanwege de gevoelige hoofdhuid, en om mijn haar weer te laten groeien. Het is misschien wel weer even doorzetten en ja het is wel heet zo'n bos en het zal wel weer een staart worden vooral met werken, maar ik mis mijn haar. En wat is er mis met grijs zijn?
Hoewel ik moet zeggen dat toen ik gisteravond mijn make-up aan het afhalen was en die grijze uitgroei zag ik wel even moest slikken. Het is zo'n ander gezicht! Mijn kastanjebruine haar ineens weg en dan dus grijs... 



Mijn wenkbrauwen zijn al jaren half grijs/wit. Ik weet nog dat mijn vader vroeger zei dat ik ze niet zo donker moest maken en toen deed ik er niks aan. Nu moet ik ze echt bij kleuren met poeder of een potlood. 
Het zal wel wennen denk ik, volgens de thuiskapster die ik eerst had duurt het een hele tijd voor de oude verf helemaal uitgegroeid is. Heb ik even de tijd om er langzaam aan te wennen. 

© KH

1 comment:

Anonymous said...

Hee meis. Vandaag wordt Betty gecremeerd. Om 4 uur onze tijd eerst de dienst in All Saints church (Anglicaans) en een uur later wordt ze dan gecremeerd. Of ze... wat er aan stoffelijke resten over is van haar. Zelf is ze al lang weg.

Do Not Stand At My Grave And Weep - Poem by Mary Elizabeth Frye

Do not stand at my grave and weep
I am not there. I do not sleep.
I am a thousand winds that blow.
I am the diamond glints on snow.
I am the sunlight on ripened grain.
I am the gentle autumn rain.
When you awaken in the morning's hush
I am the swift uplifting rush
Of quiet birds in circled flight.
I am the soft stars that shine at night.
Do not stand at my grave and cry;
I am not there. I did not die.

Zaken doen nu... ;) ... Ik ga zelf heel binnenkort deze shampoo bestellen vanwege de psoriasis op mijn hoofdhuid en het feit dat mijn haar nu echt touw geworden is, zo stug. Ik zal je op de hoogte houden hoe het mijn haar en hoofdhuid vergaan. Als het allemaal OK is, is het wellicht een idee om het ook eens te proberen. Ik gebruik nu al CBD olie (Oranic) tegen de artrosepijn en dat werkt prima.