Wednesday 24 July 2013

Top 5: Boeken voor de vakantie

Tijdens mijn vakantie ga ik vooral veel lezen heb ik met mezelf afgesproken. De boeken liggen al te popelen want ik heb ze met geen vinger aangeraakt nog. Alleen deze heb ik al gelezen, had ik eigenlijk ook moeten bewaren want het is een adembenemend boek en een aanrader:

http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/8/9/9/9/9200000010839998.jpg

Deze heb ik nog liggen en ga ik (hopelijk allemaal) in mijn vakantie lezen:


1.
 http://sorayavindt.files.wordpress.com/2012/07/sj-watson-voor-ik-ga-slapen.jpg

Het stond al een tijdje op mijn lijstje om aan te schaffen en toen ik er weer (haast letterlijk) tegenaan liep heb ik het meteen gekocht:

Elke ochtend als Christine wakker wordt zijn haar herinneringen opnieuw gewist. Haar geheugen is aangetast door een ernstig ongeluk. Elke ochtend moet iemand haar vertellen wie ze is. Hierdoor is ze volledig afhankelijk van haar man Ben, met wie ze al tweeëntwintig jaar getrouwd is. Dankzij haar dagboek, dat ze op advies van de dokter bijhoudt, ontdekt ze echter dat Ben haar niet alles vertelt. Voor ik ga slapen van SJ Watson wordt verfilmd door Rowan Joffe met in de hoofdrollen Nicole Kidman en Colin Firth. 

O nu lees ik pas dat t ook verfilmd gaat worden. Leuk! Met Colin! Yummie!

2.
 Het Dubbelleven Van Lord John

Al een tijdje wacht ik op deel acht van de Reiziger-reeks van deze schrijfster. Het zou deze winter uit moeten komen, maar tot die tijd ga ik me maar bezig houden met de eveneens 8delige reeks van de 'spin-off' over Lord John. Volgens sommigen stukken minder boeiend maar dat zal ik zelf moeten ondervinden. Ik heb nog maar 1 deel vooralsnog aangeschaft, wie weet smaakt t naar meer.

Londen, 1757. De Engelse Kroon heeft Lord John, edelman en majoor in het Britse leger, juist benoemd tot leider van een onderzoek naar de brute moord op een soldaat, die er van wordt verdacht een spion te zijn. Daarnaast heeft Lord John nog een ander probleem, dat hem in zijn onderzoek hindert. Hij heeft ontdekt dat de verloofde van zijn nicht en nogal gevoelig medisch probleempje heeft dat de goede naam van zijn familie kan ruïneren. Hij moet het huwelijk van zijn nicht zien te voorkomen zonder de hele stad in opschudding te brengen en tegelijkertijd een moordonderzoek leiden dat al snel een zeer vreemde wending neemt.
Het dubbelleven van Lord John is Gabaldon's eerste roman over Lord John Grey, een van de populairste personages uit de Reiziger-cyclus, waarvan er inmiddels wereldwijd al vele miljoenen exemplaren verkocht zijn. 


3.

Wachten op woensdag

Dit derde deel van het schrijvers duo Nicci French staat al een tijdje op me te wachten, al vanaf de dag dat hij uit is dus. Ik had hem gereserveerd bij mijn vaste boekenwebshop dus. En kreeg hem op de dag van verschijning binnen. Alleen niet alleen wachten op woensdag, maar wachten tot ik vakantie heb. ;-) En dat is moeilijk want o wat is dit een geweldige reeks! Ik kwam pas laat achter de geweldige stijl van schrijven van Nicci French maar dit is compleet anders en toch ook weer niet. De belevenissen van Frieda Klein in Londen zijn gewoon spannend, psychologisch goed in elkaar gedraaid en houd je van begin tot eind op het puntje van je stoel!

Een klein meisje vindt het lichaam van haar moeder, die met bruut geweld om het leven is gebracht. Het politieonderzoek brengt een geheim leven aan het licht maar niet de moordenaar. Een gepensioneerde journalist reist door Engeland om ouders van vermiste meisjes te interviewen.

En Frieda Klein wordt met tegenzin in deze twee zaken gezogen, terwijl ze herstellende is van de wrede aanslag die ze ternauwer - nood overleefde.

Wachten op woensdag is een verhaal van verborgen levens, verdwenen meisjes en van de obsessies van diegene die verder kijkt dan de façade van het dagelijkse leven, met alle gevolgen van dien. Wachten op woensdag is, na Blauwe maandag en Dinsdag is voorbij, de derde thriller met Frieda Klein in de hoofdrol.

Opnieuw heeft Nicci French een razend spannende en goed geconstrueerde thriller geschreven, waarin het leven van Frieda stapje voor stapje verder wordt blootgelegd. 


 4.

 De donkere kamer van Damokles

Dit boek heb ik ooit op de middelbare school voor mijn Nederlandse lijst gelezen en heeft me nooit meer los gelaten. Ik heb het 2 jaar geleden aangeschaft en nog niet gelezen. Het staat al die tijd te wachten maar steeds kwamen er andere boeken tussendoor. Nu is het dan toch echt tijd om hem weer eens te lezen na al die jaren.

Angst, dreiging en verraad, ongrijpbaarheid van de werkelijkheid en onkenbaarheid van de ander: in deze roman komen Hermans' centrale thema's op geraffineerde en uiterst beklemmende wijze aan bod. De donkere kamer van Damokles vertelt het verhaal van Henri Osewoudt, sigarenhandelaar te Voorschoten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog ontmoet hij de verzetsman Dorbeck, die sprekend op hem lijkt en hem opdrachten geeft die hij gewillig uitvoert. Naar aanleiding van zijn daden wordt hij gevangen genomen, komt weer vrij, pleegt een moord, nog een moord.
Na de bezetting lijkt alles zich tegen hem te keren en wordt hij gekwalificeerd als landverrader. Zich beroepen op Dorbeck blijkt onmogelijk: er is geen enkel spoor dat leidt tot deze man. Het enige dat Osewoudt heeft om de wereld Dorbecks bestaan te bewijzen is een camera met een foto van Dorbeck erin, maar ook die foto blijkt uiteindelijk niet te bestaan.
Bestaat Dorbeck echt of heeft Osewoudt hem verzonnen? Is hij Osewoudts superego? In hoeverre is Osewoudt zelf verantwoordelijk voor zijn daden? Wie ben je als iedereen je ziet als een verrader en een leugenaar, bestaat er wel zoiets als waarheid en werkelijkheid? Om dergelijke vragen gaat het in dit huiveringwekkende boek, dat uitgroeide tot Hermans' meest gelezen en bejubelde roman.
De donkere kamer van Damokles werd door Fons Rademakers in 1963 verfilmd onder de titel Als twee druppels water. Deze film mocht jarenlang om onduidelijke redenen niet worden vertoond, maar in 2003 werd hij opnieuw in roulatie gebracht en op televisie uitgezonden. 


5.

 
 http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/stormybooks/full22241049.jpg

Virginia Andrews was jarenlang mijn favoriete schrijfster. Ik heb bijna alles van haar gespaard en mijn boekenkast staat er dan ook vrij vol mee. Het jammere is alleen dat zijzelf alleen de eerste reeks boeken echt zelf geschreven heeft. Ze is namelijk overleden in 1986. Haar verhaalideeën had ze wel op papier staan en een andere schrijfster heeft die uitgewerkt en is in haar naam onder een Trust die boeken uitgaan geven. Het is vooral later niet meer geworden wat het was. Hoe meer boeken er kwamen hoe minder de kwaliteit van de verhalen werden. Jammer dat wel.
In mijn laatste top 5 had ik het over de bayou en toen moest ik meteen aan deze reeks denken, die zich daar ook afspeelt. Dus het kriebelde wel weer om hier nog eens aan te beginnen.

In de uitgestrekte moerasgebieden in de omgeving van New Orleans leidt de vijftienjarige Ruby Landry samen met haar grootmoeder een eenvoudig bestaan. Haar moeder is gestorven en haar vader heeft ze nooit gekend. Toch is ze gelukkig met haar leven. Zeker als er een liefde opbloeit tussen Ruby en de knappe Paul Tate. Maar de rijke ouders van Paul verbieden hem om met Ruby, een arme Landry, om te gaan..... Dan vindt zij een vergeelde foto waarop haar vader blijkt te staan en onthult haar grootmoeder vlak voor haar dood een vreselijk geheim. Ruby besluit op zoek te gaan naar haar rijke vader in New Orleans. Daar, in een huis vol wreedheid en bedrog, klampt ze zich vast aan haar herinneringen aan Paul. Want alleen zijn liefde lijkt haar nog te kunnen redden... 

Lijkt heel erg 'bouquet reeks' als je dat zo leest maar dat is t zeker niet! 


© KH

3 comments:

A van de Aa said...

Veel leesplezier.
Niet mijn smaak, maar ja ik lees dan ook Suske & Wiske, Donald Duck en Garfield ;-)

Kati said...

Een Suske en Wiske is dan ook niet te versmaden A! Ik heb nog een doos vol! :)

Daan said...

veul leesplezier, Keet...