Sunday 28 July 2013

Muziek op Zondag: Best Covers

Gisteravond laat liep ik nog even met de hond naar buiten en terwijl zij deed wat ze moest doen hoorde ik ergens uit een huis vaag muziek komen. Ook al was het zachtjes (gelukkig maar zo laat) toch hoorde ik meteen welk nummer het was. Die tik heb ik vaker. Dat ik (meestal bij oudere nummers) meteen weet welk nummer en welke artiest het is. In dit geval was het Mad World van Gary Jules. Een cover van het origineel van Tears for Fears waar ik ook nog in mijn puberjaren weg van geweest ben.
Meteen dacht ik aan mijn zondagblog: Het thema van vandaag stond op dat moment meteen al vast: De beste covers van hits.

Eerst het origineel dan de cover, kijk en vergelijk:

Mad world:

Tears for Fears Origineel



Gary Jules Cover:



Hurt:
 Nine Inche Nails origineel:




Johnny Cash Cover:



Stand by me:
Ben E. King Origineel :



John Lennon Cover:



Een heerlijk nummer! Wat je op elk Keltfest of Castlefest hoort (Jongste gaat volgende week naar de laatste)

The Dubliners Origineel:



En hier gaat t op diverse sites mis... Zelfs Jongste zoon roept het al verkeerd. De eerste die de cover op zijn naam mag schrijven is niet Metallica maar Thin Lizzy:



En om eerlijk te zijn is die van Thin Lizzy ook mooier:

Metallica:



With a little help from my friends
The Beatles origineel:



En de sublieme versie van Joe Cocker op Woodstock: Ik weet niet of het kan, 'blasphemy' maar misschien nog wel beter dan the Beatles themselves... *oei*:



Misschien een idee om een keer een aparte muziek op zondag aan Beatles covers te wijden! 

© KH



1 comment:

klaproos said...

meestal hou iik niet van covers:-)
maar een enkele keer raken ze me wel .