Sunday 5 May 2013

Muziek op Zondag, Bevrijdingsdag

Vandaag op 5 mei vieren we Bevrijdingsdag. Bij ons hangt de vlag te wapperen als ik van mijn tripje uit Londen terug kom. Deze Muziek op Zondag maak ik dan ook eerder want ik kom pas zondag terug. Mijn Lief is ook op 5 mei jarig, we vieren niet alleen Bevrijdingsdag ieder jaar maar ook zijn verjaardag.
Natuurlijk staan we stil bij de Bevrijding. Ik werk bij ouderen en zij hebben de mooiste verhalen te vertellen over de oorlog. Ik hang aan hun lippen. Het is voor onze generatie haast niet te geloven wat zij hebben meegemaakt en hebben moeten doorstaan. Mannen die weggevoerd zijn naar Duitsland om te werk te worden gesteld, of juist zijn ondergedoken om dat te voorkomen. Of in het verzet hebben gezeten. De vader van mijn ex-man heeft in een Jappenkamp gezeten met zijn moeder een broertjes, vader zat in het mannenkamp. En zo zijn er zoveel verhalen van de ouderen.
Er zijn verschillende soorten vrijheid, maar elke vorm van vrijheid, moeten we koesteren.
Bij stil staan, liefst vaker dan 1 keer per jaar.

Muziek hoort daar ook bij. Muziek met het thema : Vrij zijn, freedom.













© KH

No comments: