Tuesday, 14 August 2012

Jezelf aarden


Nu is het nog rustig en heb ik nog vakantie, maar als straks de hectiek van de dag/week weer begint wil ik weer rustpunten zoeken, houvast hebben. Ik las laatst iets over jezelf aarden. In onze Westerse wereld en samenleving is ons dat nooit geleerd. We worden in wandelwagens en in schoenen gestopt voor we leren op blote voeten de grond te raken en ons te aarden in feite. Aarden is niets meer dan dat: Contact maken met de aarde, goed contact maken, jezelf gronden, stevig op de grond staan, de energie van de Aarde voelen. 
Een goede aarding betekent fysiek geen onnodige spanning in je spieren en in je hoofd.


Oefening: 

Adem bewust in en laat de adem doorgaan naar je buik en blaas bewust uit.
Doe je schoenen en sokken of kousen uit en ga met de blote voeten iets uit elkaar op de grond staan. Lukt het staand niet, ga dan zitten op een stoel met en rechte rugleuning, waarbij je jouw lichaam zo recht mogelijk houdt. Het werkt niet zo krachtig als wanneer je gaat staan, maar indien je dit niet kunt, is dit het beste alternatief. Kies geen vloerbedekking maar een gladde ondergrond. Het beste kun je het op steen doen, of buiten. Sluit de ogen, maar als je denkt je evenwicht te verliezen, kun je ze beter open houden. Concentreer je nu op de voeten, met name op de chakra’s. Deze chakra’s zitten net als bij de handen in het midden onder je voet. Adem nu eerst diep in en stel je voor dat je heel veel energie tot je neemt. Adem nu diep uit en pers met je gedachten de lucht door je voeten de grond in. Doe gerust alsof dit veel kracht kost en laat je lichaam helpen met kracht de adem de grond in te duwen. Visualiseer eventueel dat er wortels uit je voeten de grond ingroeien, of dat er een enorme lange aardebuis de grond in schiet. Duw met het uitademen meteen alle spanning, pijnen en verdriet de grond in. Alles dat je kwijt wilt, duw je met je uitademing enigszins met kracht de grond in. Herhaal dit een aantal keer. Na een poosje zul je merken dat je lichaam en vooral ook je voeten, zwaarder aanvoelen. Alsof je een beetje aan de grond vast kleeft. Ervaar die gevoelens. Voel hoe ontspannen je nu bent en hoe licht doordat alle zorgen even weg zijn en hoe stevig je met je beiden voeten op de grond staat. Voel het contact met de aarde.
Wil je het liever met behulp van de natuur doen, gewoon omdat je bijvoorbeeld moeite hebt met het visualiseren of omdat je het gewoon prettiger vindt, zoek dan een boom op en ga met je rug tegen de boom aan staan en doe dan deze oefening, waarbij je de armen achterlangs om de boom heen slaat. Het zult aan gaan voelen alsof je één bent met de boom, waarbij ook jouw wortels ver de aarde in gaan.

Verder is het belangrijk dat je je eigen grenzen bepaald als straks na de vakantie het 'gewone' leven weer begint. Dat je je niet laat verleiden door anderen als ze bijvoorbeeld zeggen: 'Ja maar als jij het niet doet, doet niemand het.' of: 'wil jij dat doen voor me, je kunt dat zo goed'. Bepaal je eigen grenzen, hoor de alarmbellen als ze afgaan en luister naar je eigen lichaam en je intuïtie. Nee zeggen is niet erg. Of zoals mijn zwager mij wel eens vertelde: 'Nee is ook een antwoord'. Soms heb je gewoon meer tijd voor jezelf nodig en daar is helemaal niets mis mee. 



Voor meer oefeningen: 

© KH

1 comment:

Christiaan Hupkes said...

Als je die bewuste oefening doet, merkte ik wel het verschil tussen voor en na de oefening.