Monday 6 August 2012

Attent

Look closely... See with new eyes...Don't just pass by what is familiar without a thought.Pay attention and look closely.There is beauty - there is discovery -there in a whole new world hidingbeneath the face of the familiar. 
- Jonathan Lockwood Huie
 

Attent zijn. Ik vond het altijd 1 van mijn goede eigenschappen. Verjaardagen, jubilea, (that reminds me, zus whats app-en op vakantie, en feliciteren met haar trouwdag vandaag, zie je daar ga ik al!) mensen die ziek waren, zelfs mensen aan wie ik ooit voorgesteld was en die me een en ander verteld hadden, ik weet het allemaal niet meer. Ik onthield het ooit allemaal. Iedereen kreeg van mij een kaartje, keurig op tijd, met hun verjaardag, met een jubileum, of als ze ziek waren. Ik wist waarom, wat er was, en wat ze mankeerden bij ziekte. Hoe oud iemand werd, hoeveel jaar ze getrouwd waren, enzovoorts. En nu? Ik weet gewoon niets meer. Controle, alt, delete? Of is het gewoon dat er iets anders in mijn geheugen op die plaats gekomen is? Is het des-interesse? Nee dat kan ik echt niet zeggen. Ik weet het gewoon niet meer.

'Jij bent toch altijd zo attent', zei men over of tegen mij. 'Je denkt ook aan alles!' En nu! Ik kan het me niet herinneren. Gisteravond vroeg mijn Lief aan mij hoeveel jaar mijn zus getrouwd was vandaag. Ik zou het niet weten! Ik weet dat Petekind 12 jaar is geworden dit jaar (het kind was zo slim om in 2000 geboren te worden dus dat is makkelijk rekenen voor haar Peettante!) Zou zus dan het jaar daarvoor getrouwd zijn? Vast wel! Jongste was ook bruidsjonker en die liep vrolijk rond te stuiteren. Ik denk, ik prakkiseer, en ik kom er niet op. Het nummer waar zus en zwager op dansten was Mambo nr. 5. Google levert het jaar 1999 op. Dus aan de hand daarvan weet ik dat ze in dat jaar getrouwd zijn. Het is toch wat!
Er zijn mensen die iets mankeren, ziek geworden zijn, en ik weet gewoon niet meer wat, waarom, wanneer.


Ik denk ook dat het komt omdat er in een mensenleven best wel veel gebeurd. Levens drijven uiteen, vaak is het ook nog zo dat er een eenrichtingsverkeer ontstaan is. Je wilt contact houden, maar in jouw leven of in het leven van de ander is wat gaande op dat moment en er komt geen antwoord terug. Je geeft het op. Het contact verwaterd. Hoe vaak gebeurd dat niet? Dat contacten verwateren? Ze zeggen ook wel dat je in 7 jaar tijd wel van 7 vrienden wisselt. Dat daar 7 nieuwe voor in de plaats komen. We leven nu eenmaal in een druk tijdperk. Een egoïstisch tijdperk eigenlijk wel. En attent zijn schiet daar vaak bij in. Gek genoeg.

Aan de andere kant: Wat is er mis met meer aan jezelf denken? We moeten al zoveel. En moeten heb ik nu eenmaal al lang geleden uit mijn woordenboek geschrapt. Ik wil niks meer moeten. De meest belangrijke mensen in mijn leven, die vergeet ik niet. Mijn familie, mijn zus, mijn moeder. Mijn naasten. De belangrijkste vrienden in mijn leven. En zij denken ook aan mij. Dat is belangrijk.
Attent zijn komt in alle soorten en maten. Het Engelse woord: Thoughtfull is een mooier woord eigenlijk. Dat denkt meer de lading. Je denkt meer aan mensen, of aan dingen. Je kunt ook "thoughtfull" zijn voor de dingen om je heen.
En laten we wel wezen, het is zo'n drukke samenleving, wie kan er nu alle ballen tegelijk in de lucht houden tegenwoordig? Dan maar wat minder attent, en jezelf niet voorbij lopen om alles bij te proberen te houden! Dat lukt gewoonweg niet. Niet meer tenminste.

© KH

6 comments:

Christiaan said...

Ik sluit mij helemaal bij je aan. Zelf maak ik ook al heel lang bewuste keuzes. Het was en is in mijn familie éénrichtingsverkeer

A van de Aa said...

Zeer herkenbaar, nou hebben wij mannen o.a. onze vrouwen om dat soort dingen te onthouden.
Kom er onlangs achter dat veel van dat geheugen in het geheugen van de mobiel zit.
En ja we leven in een egoistisch tijdperk, wil niet zeggen dat we er aan mee moeten doen, maar soms laat het egoistisch tijdperk ons geen keus.

klaproos said...

geeft helemaal niets kati,
zo vergaat het andere mensen ook:-)

* hand opsteek*

ik was ook altijd erg attent, maaaaaaaar als het one way is, houdt het ook wel eens op:-)

Kati said...

He, ik ben blij dat jullie t herkennen! Ik begon al aan mijn geheugen te twijfelen. :D

Anonymous said...

Tja je moet soms keuzes maken en dat doe je dan ook onbewust vaak eigenlijk.

Anonymous said...

Tja je moet soms keuzes maken en dat doe je dan ook onbewust vaak eigenlijk.