Sunday 1 July 2012

Muziek op Zondag, Celtic Rock



Zoals velen wel zullen weten ben ik verliefd op Schotland. Sinds ik daar voor het eerst voet aan wal zette in 1992 had ik het gevoel dat ik daar  hoorde. Een soort gevoel van thuiskomen zeg maar. Ik heb er dingen meegemaakt, gevoeld die ik niet kon verklaren. Misschien hoefde dat ook niet, misschien verwelkomde het land mij terug, met open armen. Misschien heb ik er in een vorig leven ook al rondgelopen, is dat de reden waarom ik plaatsen herken, de weg weet in plaatsen waar ik nooit geweest was, een gevoel heb van thuiskomen en een gevoel van herkenning heb. Ik voel echt of ik daar hoor. De mensen zijn er ontzettend aardig, het land is prachtig en wat ook mooi meegenomen is, ik hou van de muziek. Doedelzak muziek kan sommigen tenenkrommend in de oren klinken, voor mij is het ontroerend. Het bezorgd mij kippenvel, brengt tranen in mijn ogen. Ik ben nu een keer of 6 in Schotland geweest en nu al sinds 2008 niet meer. Maar als ik de Schotse muziek hoor, liefst in combinatie met beelden van het land, dan springen de tranen van heimwee in mijn ogen en verlang ik ernaar weer terug te gaan. Het land doet iets  met me.

Een aantal jaren geleden hoorde ik via een van de contacten die ik via een forum had leren kennen over een Schotse rockband die de Keltische invloeden vermengde met rockmuziek. Prachtig vond ik het en toen wij dus die laatste keer in Schotland waren heb ik meteen een cd aangeschaft van deze band. Er zijn er meer, bands die Keltische muziek of instrumenten met rock vermengen. De bekendste is misschien de band Runrig alleen van die muziek hou ik dus weer niet. Ik weet niet wat het is,  maar ik vind het gewoon niet mooi. Smaken verschillen.
Een echte Nederlandse groep met Keltische invloeden is Rapalje. Daar heb ik al een aantal optredens van mogen zien en die vind ik dus echt geweldig! Niet echt rock maar wel ontzettend heerlijke muziek.

Een aantal voorbeelden:

De Schotse band waarvan ik de cd uit Schotland heb meegenomen: (met beelden van Schotland)





Deze mannen zijn echt geweldig!
The red  hot chili PIPERS ipv peppers; Genius!



Bagpipes are cool!





In mijn ogen (eh oren) de mooiste versie van Loch Lomond, gezongen door William van Rapalje:



© KH

2 comments:

A van de Aa said...

Ik ken Schotland enkel van de TV en foto's.
Staat wel hoog op ons lijstje om over een paar jaar, wanneer we onze dieren niet meer hebben daar naar toe te gaan.
Ben wel altijd aangetrokken tot het Keltisch gebeuren.

Kati said...

Ik weet niet wat voor dieren je hebt, maar honden zijn er meer dan welkom. De Britten nemen zelf overal hun honden mee naartoe. Toegegeven ik doe het ook niet, je bent meer beperkt in iets bezichtigen. Maar het zou een optie kunnen zijn. Ik raad het iedereen aan een keer te doen, Schotland dus! ;-) Het land betovert je!