Tuesday 29 May 2012

Six words story

De Engelse krant The Guardian daagde een aantal bekende Engelse schrijvers uit hun eigen Six Words Story te schrijven. De bekende schrijver Ernest Hemingway deed hier ook aan mee. Eigenlijk vond hij dat zijn beste verhaal ooit geschreven maar uit zes woorden bestond: 

For sale: Babyshoes never worn

Het is een verhaal op zich. Ook al smaakt het naar meer. Kluun beschrijft het als: 'sudoku voor schrijvers. Schrijven is schrappen in zijn meest extreme vorm. Het gaat verder dan een oneliner of een dichtregel; hij moet mysterieus zijn, iets verhullen, spannend zijn of gewoon heel erg scherp. En dat is niet gemakkelijk.' 
Zeker niet voor iemand als die graag lang van stof is. Maar aan de andere kant: Mijn korte verhalen hebben een open einde. Een waarvan ikzelf altijd het einde weet, en graag de lezer zelf de conclusie laat bedenken in zijn/haar hoofd. Dat kan een heel andere zijn dan die ik in mijn hoofd had. Dat geeft niet, dat is juist het leuke. 

Samen met andere schrijvers heeft Kluun een wedstrijd georganiseerd die tot 13 mei liep. Vanmorgen hoorde ik er dan ook pas over op de radio bij Giel op 3FM. De laatste 7 nominaties zijn bekend en de winnaar krijgt een eigen billboard met zijn/haar six word story erop. 
Nooit eerder had ik van dit Fenomeen gehoord. Ik vind het een interessant gegeven. Zou ik dat ook kunnen? Een pakkend verhaal samenvatten in 6 woorden? 

Voorbeelden van six words stories:

Met z i j n auto keihard langs flitspalen (Saskia Noort)

Weer verse bloemen bij zijn bermgraf( Marria)

Geen vuurwapens in het zwembad alstublieft ( Ardan)

Hond kreeg spuitje. Mijn vader niet (Erik Pot)

Heb je liefgehad maar nooit gesproken

We houden het gezellig; geen familie ( Brigitte Aalten)

Vreemdgaan is weglopen van jezelf |( Andre)

Eindelijk had hij ze dan. Borsten ( Onno te Rijdt)

"Ontspan en geniet , mijn kind. Amen" (Mekprut)

"Hij hoorde nog: "Beademing mag uit...."(Maxim van Wijk)

"Ik luister", zei hij, en zapte (Cindy Willems)

"Ik vond je vorige vrijgezellenfeest leuker"(Jonas van der Zeeuw)

"$275,-.......ik heb het maar gepikt" (Jeroen)



Om eerlijk te zijn is die van Hemingway gewoon veel sterker. Die grijpt je aan. Maar het is gewoon moeilijk om iemand meteen mee te voeren in zes woorden.


Een poging: (inspiratie van mijn eigen geschreven korte verhalen eerlijk gezegd, gekeken of daar wat bruikbaars tussen zat)


Zelfs de trouwfoto had hij meegenomen.


Aan mijn wimpers kleeft geronnen bloed.


Gevangen in haar eigen gedachten voor altijd.


Het is moeilijker dan je zou verwachten. Iedereen kan wel zomaar 6 woorden neerzetten, maar 6 woorden die je ook echt raken? Of doen verlangen naar het verhaal achter die 6 woorden? Dat is moeilijker dan je denkt eigenlijk. Hemingway is daar dus duidelijk stukken beter in, maar ja, dat is niet zo moeilijk. Een groot schrijver die man!


Wie weet lukt t ooit nog, vooralsnog houdt ik t maar bij de 'gewone' verhalen.



© KH

No comments: