Sunday 18 March 2012

Muziek op zondag, Black music

Op radio 6 draaien ze sinds gisteren muziek wat ze  'de zwarte lijst' noemen. Muziek samengesteld door luisteraars kennelijk. Ik luister niet naar deze zender, sterker nog, hébben we een radio 6 dan? Maar hoorde erover bij het tv programma: de Wereld draait door. Er was nogal wat 'gedoe' over wie en wat er op die 'zwarte lijst' stonden. Wel jazz, te weinig soul, te weinig Nederlanders, niet veel blanken.
Maar laten we wel wezen: de essentie van 'zwarte' muziek is dat het van oorsprong muziek was dat gemaakt werd door 'African-Americans'. Oftewel: Zwarte Amerikanen. En wie kunnen het dan ook beter dan zij!
Ik heb eens door die lijst gekeken en ben het wel eens met de kritieken. Gelukkig staat Otis als ongekroonde koning op nummer 1 zoals het hoort, maar verder staan er nummers in die ik niet tot 'zwarte muziek' zou rekenen. Hieronder nummers die ik nou echt mooi vind en waar ik kippenvel van krijg:

Hot damn!









Maar ook de meer recentere kan me soms kippenvel bezorgen.
Of er vreselijke dansneigingen van krijgen:





Wat me opvalt in 'mijn' lijstje is het gebrek aan vrouwelijke artiesten. Ik heb ze beluisterd maar geen van hen deed mij kippenvel bezorgen als de bovenstaande heren. Leuk, maar niet leuk genoeg. Vandaar. O wacht er is er 1 die mij nu te binnen schiet die dat wél kan:



Nu hoeft 'black music' niet perse door 'black' artists uitgevoerd te worden. Luister maar naar deze geweldige blanke artiest:



© KH

No comments: