Wednesday 20 March 2019

Wednesday Wisdom; terrorisme en stemgedrag

Eergisteren is er een, zoals de politie het noemt, schietincident in Utrecht geweest. Er zijn (tot nu toe) 3 mensen overleden en 5 gewonden. Een Turkse man van 37 stond in de tram en schoot ineens in het wilde weg. Het lijkt tenminste in het wilde weg, niet dat er enig verband tussen de slachtoffers is vooralsnog. Men trok aan de noodrem en de meeste mensen konden vluchten en dat was maar goed ook of de man had nog meer slachtoffers gemaakt. Hij is ontkomen maar later die dag opgepakt.
Zoals de autoriteiten al zeiden; Het was niet een kwestie van of er zoiets in Nederland zou gebeuren maar meer van wanneer. Er is nog niets van bekend of het gewoon een gestoorde man was (die toevallig ook van Turkse afkomst is) of dat er meer achter zat, zoals een terroristisch motief.



Hoe dan ook, er moet weer gestemd worden vandaag en ook al is het 'maar' voor de Provinciale Staten (en de waterschappen) toch roept half verdwaasd en niet logisch nadenkend Nederland weer kreten die ik hier niet wens te herhalen. Het zal mij en velen met mij niet verbazen als (extreem) rechts een fikse winst zal behalen. Mensen zijn nu eenmaal zo dat ze niet echt zelf kunnen nadenken en elkaar napraten.
Ikzelf stem al jaren links en dat ligt er gewoon aan omdat ik voor het milieu ben, niet modaal verdien en links nu eenmaal dezelfde denkbeelden heeft als ik. Mijn moeder noemt mij een linkse rakker, maar in mijn ogen is rechts stemmen wel zo vreselijk verkeerd!
Ik kan me niet anders herinneren dan dat mijn ouders op de VVD stemden. Ik zie nog de posters van Ed Nijpels voor de ramen hangen in mijn ouderlijk huis. Maar als je boven modaal verdiend dan stem je daarop. Dan heb je niks te klagen over hoe Mark Rutte het land regeert. Maar als je zoals wij, minder dan modaal verdienen en maar in moeten blijven leveren, ja dan is links stemmen de meest logische keuze.

Overigens is rechts stemmen in mijn ogen ook geen menselijke keus. In deze tijd van oorlogen in de wereld en vluchtelingen die hun toevlucht zoeken in Europa moet je een helpende hand uitsteken. Uiteraard moet je niet het enige land zijn die dat doet maar als daar een gezamenlijke oplossing voor kan komen in heel Europa dan moet daar die oplossing tussen zitten. Wij zijn tenslotte allemaal mensen, ongeacht huidskleur, geloof of geaardheid. En als wij allemaal elkaar met respect behandelen en elkaar in de waarde laten, moet het uiteindelijk goed komen met de wereld... toch?

© KH

No comments: